PUG – prilste geheugen van Utrecht

Folder van Provinciaal Utrechts Genootschap

Folder van Provinciaal Utrechts Genootschap

Het is heet als ik in het Centraal Museum loop. Het is hier altijd zoeken door de gangen en kruip-door-sluip-door routes. Ik ruik het schip, maar daar moet ik niet zijn. ‘U moet bij de PUG-collectie op zolder zijn’. OK. Naar boven wijst ze. Romeinse dingetjes. PUG zegt me niets. Nog niet…

Hoewel de lift soepel en geluidloos van boven naar beneden zjoeft, besluit ik de trap te nemen naar de zolder (expo 5 staat er met een pijl). Ik ben er. De zware stalen deur duw ik open. Een groot paard achter glas. Links de balie. Hier zitten twee vriendelijke dames die me graag wegwijs maken.

Detail van nieuwsbrief van PUG

Detail van nieuwsbrief van PUG

Hier baan ik mij letterlijk en figuurlijk een weg door het geheugen van Utrecht. Want hier liggen uitgestald onze meest prille herinneringen uit het verleden, glanzend, glimmend, bijna tastbaar. De PUG-collectie. Hip, fris, actief op facebook (zoek maar op PUG-collectie), en al in de negentiende eeuw ontstaan. Een oudheidkundige verzameling uit de provincie Utrecht van “ruim 10.000 veelal Romeinse objecten”, zo staat in de folder, samengesteld en bijeengebracht door het Provinciaal Utrechts Genootschap. P.U.G. Ah! PUG. In de negentiende eeuw nam dit genootschap het initiatief om archeologische schatten uit Utrechtse bodem op te graven. In een ander foldertje staat dat het PUG al sinds 1773 bestaat. Iedereen kan en mag lid worden.

Het Utrechtse verleden (althans, het tastbare, met objecten die we bij wijze van spreken kunnen vastpakken, in ieder geval kunnen bekijken) begint heel kort gezegd in de oudheid. Kort door de bocht gezegd leefde de oorspronkelijke bevolking in de prehistorie toen de Romeinen hier een castellum bouwden. Door hun komst werden de Lage Landen van de prehistorie de oudheid ingezogen. In de negentiende eeuw is men blijkbaar begonnen om objecten uit de oudheid onder te brengen in een oudheidkundige collectie. In 1995 is deze bijzondere collectie overgedragen aan de gemeente Utrecht. Vanaf 2007 is met in het Centraal Museum druk bezig om de verzameling te restaureren, te behouden en toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Strigilis gevonden in Utrechtse bodem in de vitrine bij PUG-collectie

Strigilis (schraapmes) om de huid mee schoon te maken, in de vitrine bij PUG-collectie

Breed toegankelijk! Dat is wat me te binnen schiet als ik verder loop. Langs de balie met de vriendelijke dames zie ik een geweldige opstelling zoals ik nog nooit gezien heb. Mocht je nog niet geïnteresseerd zijn in Romeinen of het Romeinse verleden in Utrecht, dan gaat hier je hart sneller kloppen. Speels uitgestald in vitrinekasten liggen de meest spannende objecten uit voornamelijk de Romeinse tijd (oudheid) uit de provincie Utrecht. Bewonderenswaardig. Toen de Romeinen hier zaten, was dit gebied een uithoek, de rand van het Romeinse Rijk. Er zal hier -denk ik- niet zoveel te vinden zijn uit de Romeinse tijd als bijvoorbeeld in … Rome. Toch werd ik overdonderd door alle stukken die er liggen. Wat veel! En vooral: wat leuk! Geen saaie bordjes met gortdroge beschrijvingen die altijd te laag hangen. De objecten in de vitrine spreken voor zich.

Links van de vitrine is de archeoloog hard aan het werk. Enthousiast is ze. Door het hekwerk zie je prachtige objecten liggen, die zij een voor een beschrijft en fotografeert. Als het nodig is wordt een object gerestaureerd. Op facebook is te zien dat er heel wat opgeknapt wordt, fibuba’s (soort spelden), stukken maliënkolder, enzovoort.

Voorbij de vitrine en de werkplaats is een vaste expositie van de mooiste vondsten te zien. Loop tussen de dagelijkse beslommeringen eens het Centraal Museum binnen. Vraag bij de kassa naar de PUG-collectie en ze wijzen u de weg. Een bezoek hoeft geen hele dag te duren, een uur of twee is lekker. Dan weer naar buiten. Maar wees gewaarschuwd, voor je het weet wil je het allemaal nog een keer bekijken, en nog een keer en nog een keer…. Grijp je kans, deze spannende zolderopstelling ligt er in ieder geval nog tot december 2013.

Openingstijden Centraal Museum : di t/m zo 11.00 – 17.00 uur kijk ook op: www.centraalmuseum.nl

Romeins glaswerk in de vitrine bij PUG-collectie

Romeins glaswerk in de vitrine bij PUG-collectie

Voor informatie en lid worden van het PUG : www.pugutrecht.nl

En kijk vooral op facebook : PUG-collectie.

2 comments

  1. Martien Bruijntjes · · Reply

    Je schrijft heel helder en wekt interesse op. Had nooit gedacht dat ik door dit soort berichten aangetrokken zou worden maar soms wordt je door de waarheid ingehaald.

    1. Ha Martien,
      Leuk dat je interesse gewekt is. Ik wens je veel leesplezier op dit blog.
      Hartelijke groeten van Ester.

Leave a Reply

