Een zwarte bladzijde opengeslagen

Op woensdag 19 mei heb ik in Den Haag, op de Pasar Malam, iemand ontmoet die ik al een paar jaar zeer bewonder: Reggie Baay, de auteur van het boek 'De Njai – het concubinaat in Nederlands-Indië' (2009). Dit boek is een van de meest indrukwekkende boeken die ik ooit heb gelezen. Hier kon ik rustig een van de zwarte pagina's van de Nederlandse geschiedenis lezen. Het mooie was dat Baay heel genuanceerd het concubinaat en het gedogen ervan in beeld bracht. In beeld, letterlijk, want ook de foto's waren boeiend. Toen ik het boek uitgelezen had, liet het me niet los. Ik moest er iets mee, ik moest er over schrijven. Dat heb ik gedaan op http://www.historien.nl.
Wie het hele artikel wil lezen kan hier op de site van historien.nl terecht.

Meerdere werken

Een beetje speuren op google levert het volgende op: Reggie Baay studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Leiden. Hij was verbonden als eindredacteur van 'Indische Letteren'. 'De Njai' is niet het enige dat hij gepubliceerd heeft. In 'De ogen van Solo' komen autobiografische elementen naar voren. Beiden boeken vond ik ontroerend, maar zoals meerdere mensen ook als schreven, is 'De Njai' 'taboedoorbrekend'.

Baay_solo_voorkant Baay_njai_voorkant

'Een foto is het onomstotelijke bewijs dat degene die afgebeeld staat, ook werkelijk heeft bestaan'.

Baay_oermoeder_voorkant Zo begon Baay zijn lezing over het zojuist verschenen boek 'Portret van een oermoeder. Beelden van de njai in Nederland-Indië'. In navolging van het hierboven genoemde boek 'De Njai' verzamelde de auteur vele foto's waarop een concubine wordt getoond. Kijkend naar de foto's rekenen we af met vele mythen.

Getrokken in een Eigen Verhaal

Het boek 'Portret van een oermoeder' vertelt bij iedere afgebeelde foto een persoonlijk verhaal. Door deze persoonlijke verhalen op een rij te zetten krijgt de lezer een goed beeld van de koloniale samenleving. Niet de afstandelijke  -wanneer-wat-waar-manier van beschrijven, maar het belangrijkste voegt de auteur toe: wie? Prachtig. De foto's -net als de overige werken van Baay- boeien me, fascineren me, laten me niet meer los. Wat is dat toch? Terwijl ik niets met Indië heb? Ik heb er geen voorvader die er handelsbetrekkingen had, geen voorouder die er is geboren. Die fascinatie heeft te maken met mijn missie en de manier waarop Reggie Baay zijn boeken schrijft.

Licht

Door alle persoonlijke geschiedenissen op een rij te zetten laat Baay een ander licht op de geschiedenis schijnen, vanuit het perspectief van de concubine. Het licht is fel, en het schijnt eens goed over de Nederlandse overheersing in Nederland-Indië, waar eigenlijk maar bar weinig over bekend is. Niet alleen worden mythes de wereld uit geholpen maar worden verhoudingen helder. Wederom dankzij Reggie Baay, door het verschijnen van zijn nieuwe boek, kan ik een zwarte bladzijde van de Nederlandse geschiedenis onder ogen zien, lezen en wanneer de tijd daarvoor rijp is, omslaan. En dat kan alleen als je een ander licht op de geschiedenis laat schijnen.

Ik vind het een eer dat dit aansluit bij mijn missie over geschiedenis!

Van de auteur heb ik tot mijn grote vreugde, toestemming gekregen om op dit weblog te schrijven over zijn werk.

Leave a Reply

