Twentoldrama in Deventer

Twentoldrama

Wat was dat voor drama?

Meer weten? Kijk op www.historien.nl.In mei wordt mijn achtergrondartikel hierover geplaatst.

Geschiedenis gevoeld

‘Heeft u foto’s van het ‘Twentoldrama’ in uw archief?’, vraagt eenregisseuse van TeVe Media Groep. ‘We maken namelijk de uitzendingen voor ‘Hetzesde zintuig’ met Beau ven Erven Dorens’. Het programma ken ik. Paragnostenmoeten een voorwerp of foto invoelen. De energie die vrijkomt, krijgen ze door.Het is verbazingwekkend hoeveel feiten ze boven water krijgen. De bedoelingvan deze uitzending was, dat paragnosten met een foto in een enveloppe naarhet oorlogsmonument op het Twentolplein in Deventer gingen. Hier moesten ze eengebeurtenis uit de Tweede Wereldoorlog invoelen. De foto kregen ze niet tezien. Raden konden ze ook niet, want het monument en alle bordjes warenafgeplakt.

De uitzending staat hier: http://www.tvopjepc.nl/programma/1269

Foto’s genoeg in de collectie van Stadsarchief en Athenaeumbibliotheek.Alleen mogen die niet naar buiten. Maar dit was wel een kans om geschiedenisletterlijk te laten leven; precies waar ik het voor doe: HOP! bewaren die oudemeuk, voor het publiek!. Wat heb je aan geschiedenis als die niet bekeken,gebruikt, beleefd en zelfs gevoeld kan worden. ‘Ik ga mee’, dacht ik. Ondermijn toeziend oog, en onder toeziende lens van de camera, werden de foto’s,verstevigd en beschermd met buffervellen, in de enveloppe gestopt. Spieken waser voor de paragnosten niet bij, want de buffervellen waren ondoorzichtig.

‘En als er iets met de foto’s misgaat, spijkert de directie me maar aan hetkruis’, dacht ik. En daar stond ik op die regenachtige koude dinsdag in maartop het Twentolplein in Deventer. Een plek, waar in 1945 een speeltuintje was.Die vreselijke plek waar zeven verzetsleden werden doodgeschoten, drie kwartiervoor de bevrijding gefusilleerd door een Duits officier. Een van de slachtoffers was vrouw.

‘Er komt bloed uit mijn mond en een knal en dan niets’, ‘ik heb hoofdpijn inmijn slapen’, ‘het is oorlog’. De paragnost viel bijna, klapte met zijn hoofdnaar rechts, volgens ooggetuigen precies zoals Corry van Baalen dat deed, toen ze als enige vrouw van de groepgefusilleerd werd op die plek aan de Snippelingsdijk, op 14 april 1945. ‘Voorzichtigmet de enveloppe, want daarin zit een heel zeldzame foto uit het Stadsarchief’,zei Beau van Erven.

Ik slikte even… Help, de foto, gelukkig had ik een extra buffervel in deenveloppe gestopt, met toestemming van de regisseuse. En lieve help, ze voeldenhet dus echt, die paragnosten. Ze kregen via een energie door, dat het een fotobetrof uit de oorlog, en dat er toen iemand, een vrouw, dood ging, er wasgeweld, en er was pijn, heel veel pijn. De paragnosten voelden dat ook heelsterk. Iedereen was er op zijn of haar manier wat emotioneel van.

Het was inmiddels donker geworden, opnemen kan niet meer. Hier gebeurde het en voelden alle paragnosten hetduidelijk: een verzetsgroep is op de valreep van de bevrijding, (de Canadesetanks waren te zien aan de horizon) nog even snel gefusilleerd. De Duitseofficier is nooit gestraft. We hebben het over 14 april 1945. Later is men dithet ‘Twentoldrama’ gaan noemen, naar het vlakbij gelegen industrieterreintje.Het monument staat verscholen tussen de hoogbouw aan de Snippelingsdijk.

Op donderdag 3 april om 21.30 uur werd, meer dan 60 jaar na dato, despirituele beleving van het Twentoldrama uitgezonden op RTL4. Uitzendinggemist? Kijk dan hier: http://www.tvopjepc.nl/programma/1269  (aflevering 6).

De foto’s die de paragnosten gebruikten zijn te zien op www.deventerinbeeld.nl (zoek op naam: Corryvan Baalen of op trefwoord: twentol).

Tot mijn grote tevredenheid wordt mijn artikel over dit drama geplaatst ophet internet. Kijk voor uitgebreide informatie op www.historien.nl

Leave a Reply

